Online marketing bij een horeca bedrijf

Online marketing bij een horeca bedrijf

Als je begint met je eerste baantje na het afstuderen kom je in een compleet nieuwe wereld terecht. Je weet niet wat je mee maakt, zeker als je nog nooit eerder stage hebt gelopen of maar één seizoen. Dit is wel een groot verschil ten opzichte van de werkelijkheid die jou te wachten staat! Maar toch is het goed om in het diepe te worden gegooid, toch? Dit blog gaat over mijn eerste werkervaring bij een groot horecabedrijf. Benieuwd hoe zij online marketing toepassen? Lees dan snel verder!

Even voorstellen

Maar niet helemaal zoals je het gewend bent, want vanwege privacy redenen noem ik de naam van het bedrijf waar ik gewerkt heb niet. Het gaat echter wel om een van de grootste horeca groothandels in Nederland. Hier was ik toentertijd verantwoordelijk voor de online marketing en specifiek e-commerce marketing.

Wat is het verschil tussen die twee?

Voor degenen die het niet helemaal helder op hun netvlies hebben staan is het wellicht een goed idee om uit te leggen wat het verschil is tussen online marketing en e-commerce marketing.

Online marketing omvat alle online marketing uitingen en activiteiten die een bedrijf onderneemt. Dit kunnen behoorlijk uiteenlopende activiteiten zijn. E-commerce marketing richt zich meer op het specifiek bevorderen van de online verkopen van een bedrijf.

Dit houdt in dat als je bezig bent met de e-commerce marketing van een horeca groothandel (zoals ik dat was) je eigenlijk bezig bent met het verhogen van het aantal online verkopen. Het leuke is dat je hier behoorlijk veel verschillende manieren voor hebt. Hier onder zal ik er een paar voor je toelichten.

Online adverteren

Je kent waarschijnlijk het offline adverteren wel. Dit doe je in de (lokale) krant, het nieuws of op billboards. Wanneer je online adverteert zijn er ook verschillende manieren waarop je kunt adverteren. De twee meest gebruikte vormen zijn social media marketing en Google Ads.

Bij het adverteren op social media platforms hou je jezelf vooral bezig met het adverteren op Facebook, Instagram of een ander platform waar jouw doelgroep zich bevind. Als je jezelf richt op de B2B sector zoals ik dat heb gedaan, is het wellicht verstandig om jezelf op LinkedIn zichtbaar te maken door middel van Ads.

In de zoekmachine werkt het een stukje anders. Hier komt meer onderzoekswerk en meer oefening bij kijken. Als je nieuw bent in de wereld van online adverteren kan je misschien beter een professioneel bedrijf inhuren om je te ondersteunen.

Dit is een beetje waar ik mezelf mee bezig heb gehouden tijdens mijn eerste volwassen mensen baan. Veel succes met online marketing of het opstarten van jouw eigen bedrijf. Tot de volgende keer!

Comments are closed.